Knuser speilet om og om igjen?

Det var frost i natt.
I den brøkdelen av et sekund mellom jeg konstanterte det og til jeg kom på at Timmy ikke lenger er med oss, så fikk jeg dårlig samvittighet fordi han fremdeles var der ute et sted.

Da det brøkdels sekundet var gått, ble jeg glad.
Ikke fordi jeg husket at Timmy er borte, men fordi jeg kom på at jeg slapp å bekymre meg.

Og så begynte jeg å tenke, hvorfor opplever jeg dette på nytt og på nytt, som en slags NY oppdagelse av at han ikke er her lenger hver gang?

Hva om universet har flere "lag"?
Hva om, Timmy er der i morgen og at han gikk bort om akkurat en time?

Hvis "tid" som du og jeg kjenner det, som en lineær greie. Ikke finnes.
At "tid" kun er akkurat nå, og akkurat nå er en rekke avgjørelser, hendelser og bilder i livet. Litt som bilderemsen man fikk før i tiden når man fremkalte bilder hos fotografen.

Hva om "tid" egentlig er alle de refleksjonene du ser når du ser inn i to speil vendt mot hverandre.

Prøv da, sett to speil mot hverandre, og så ser du i speilet.
Alle de rammene.
Er det "tid"?
Har alle "du" et liv utenfor hver av de rammene?

Om Timmys speil knuser når han dør, skjer det samtidig i alle livene?
Eller knuste noen i går, noen i natt, og noen i morgen, og noen i overimorgen?

Er det derfor jeg til stadighet blir påminnet...
Og må huske på at.
Han ER borte.

Jeg ser til stadighet skygger. En svart hale akkurat for sent. Noe hvitt jeg trodde var fremsiden av smokingen til den hvite og svartkledde herrepusen min. Han var distingvert, alltid korrekt kledd til enhver anledning.

Selv nå.
Når jeg tenker enorme tanker.
At det bare er sorg over en tapt kompis som dukker opp.
Han var dypere enn jeg trodde. Mye dypere enn jeg trodde. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Historie fra en kveld i stallen

Så passerte 2020

Halen og dens eier