En iskrem helt alene... eller?

Jeg skulle meske meg med en iskrem, helt i hemmelighet for de to nysgjerrige storspisende iskremglupske ungene.

Jeg sniker meg ut på kjøkkenet, åpner forsiktig den knirkende fryserdøren og klarer merkelig nok å liste en fet liten iskrem ut av skuffen uten en eneste lyd.
Jeg lister meg tilbake til sofaen med grop i, godsofaen min. Jeg var helt utslitt, og velig klar for et øyeblikk alene sammen med iskremen.

Idet jeg river forsiktig i papiret som omringer iskremen, blir stillheten utenfor til å ta og føle på.
Om noen med barn vet hva jeg snakker om, så skjønner dere hvilken følelse som krøp sakte nedover ryggraden min.
Om noen uten barn vil forstå;

Du drømmer en drøm om at du sniker deg rundt i et hus som ikke er ditt, og du vet at en morder er etter deg. Og så snubler du i noe, og akkurat da ser du morderen stå med ryggen mot deg og har sett på deg gjennom et speil hele tiden...
Håpet du hadde er borte for alltid og nå står det mellom kondis og evnen til å løpe fort vekk gjennom et hus du ikke kjenner.
Lykke til.

Det å snakke til unger er som å snakke til en stein.
"Rydd rommet ditt"
"Puss tennene"
"Vask hendene"
"Nei." "Neeei" "NEI"

Jeg har èn som elsker vann, og som ikke burde oppholde seg i nærheten av vann uten overvåking og fem håndklær, og så har jeg èn som skyr vann som.. vann i solen. Fremsettes det krav om aktiviteter nær vann som ikke innebærer bading så forsvinnes det raskt om man ikke passer på.

MEN.
Når det kommer til godsaker som knitrer, smatting på is eller knirking i de rette skapdørene så opprettholdes det en lydovervåking som kan overgå selv overvåkingen fra facebook.
Jeg har ikke fått spist en eneste godtebit i fred siden 1800og pil og bue. Hvor mange ganger jeg har prøvd, så må jeg alltid vente til etter leggetid og når de små godtesugne trollene sover dypt.

Jeg har faktisk sneket meg ut i godteskapet sent på kveld, grepet en pakke med kjeks, tatt en bit og hørt; "Mammmaaaaaa, hva spiser du??"

Det er da du vet, at du ikke kommer unna.

Likevel, en utslitt mamma vil alltid prøve seg.
Så satt jeg der da, med isen rett innenfor rekkevidde og med et halvt revet papir idet stillhetens trykkende bølge kom kastende innover meg.
Hvordan kunne jeg være så tankeløs?!!

Rundt et tidels sekund kom de ramlende inn døren samtidig. De satt nesten fast i døråpningen inn i stuen, med ører større en tinntallerknene og med armer og ben foran seg i et forsøk på å gripe etter det jeg hadde, selv på fire meters avstand.
Så begynte de å krangle og sloss, den ene presset den andre ned, den der nede beit den første i foten og så ble det grining og tårer og "mamma den beit meg" og "mamma den slo meg".

Du kjenner sannsynligvis til det. Hvis ikke, så er du garantert glad for at du bare leser om det.
Så måtte jeg dele is i dag også. Som alle de andre gangene jeg har prøvd å spise is i hemmelighet.
Men det er koselig å spise is sammen.
Det må vi ikke glemme :)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Historie fra en kveld i stallen

Halen og dens eier

Så passerte 2020