En slags ferie

Jeg måtte ta meg noen dager på sofaen. Det var ingenting å hente. Så hvorfor skal man klore på tavlen når det ikke har noen nytte likevel?

Dette er bakdelen med å ha en psyke. En som ikke alltid vil det jeg vil, eller kanskje er det omvendt? At det er jeg som vil noe annet enn psyken.

Jeg har nevnt det før, at jeg har en ADHD diagnose. Den kan være en glede eller en forbannelse, helst det sistnevnte når det er snakk om ting jeg MÅ. Ting jeg SKAL, MÅ eller BØR. Da setter adhd'n seg på bakbena og står på stive føtter etter meg når jeg går. Jeg blir fremoverbøyd og får knekk i knærne, motstanden blir større og større, blikket blir stilt inn på smalt og uttrykket ser knytt ut. Det blir toppen av hodet som møter verden der jeg sliter på skyggene mine og hvor ingen av oss vil samarbeide. En indre kamp ingen ser.
Ikke før kreftene tar slutt.

Da er det bare en ting å gjøre og det er å legge seg ned og nekte.
Ja, for det er den eneste metoden jeg har funnet som funker for meg, når jeg vil to motstridende ting.
I dette tilfellet ville jeg skrive, og ADHD'n ville slenge seg ned og ta ferie fra alle krav og alle forventninger. Jeg mente at her kunne vi bare fortsette selv om et mål var møtt, ADHD'n mente at nå var tiden kommet for pause.
Så nå har vi diskutert i en ukes tid og vi ble enige om at ADHD'n vant. Makt mot vilje. Jeg bør egentlig skryte av meg selv, jeg har en sterk vilje. Jeg kjenner at det var rett å ta seg en pause, men av og til må man rettferdiggjøre det for seg selv.

Det høres jo egentlig ut som en drøy indre kamp, hvor tankene skyter fra høyre til venstre og tilbake igjen, hvor mind over matter bestemmer og ingenting jeg gjør fysisk hjelper noen av partene.
Men idet jeg sluttet å kjempe, og sluttet å gi motstanden motstand så innså jeg at motstanden her hadde et poeng.
At ADHD'n var overbelastet og bare prøvde å si ifra. At skyggene mine prøvde å si meg noe.

Det ER lov å ta ferie. Nå er det påske, og jeg har sjokolade i skapet og cola i glasset. Jeg gir meg selv en timeout og erklærer ferie.
Ha en god påske du også, og kos deg i det deilige været vi har nå :)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Historie fra en kveld i stallen

Halen og dens eier

Så passerte 2020